Aloittelijoille

Onneksi olkoon loistavasta lajivalinnasta!

Frisbeegolf on laji, joka on teknisesti ja mentaalisesti haastavaa, mutta on kenelle tahansa helppo aloittaa. Voit tehdä valinnan käytkö satunnaisesti pitämässä hauskaa kavereiden tai esim. seuran jäsenten kanssa tai miksei yksinkin vai uppoudutko syvemmin lajin haasteisiin. Mikäli olet harrastanut pallogolffia aikaisemmin, tulet huomaan, että frisbeegolf kiteytyy myös hyvin pitkälle samoihin asioihin.

Lajin tavoitteena on saada frisbee aloituspaikalta koriin mahdollisimman vähällä heittomäärällä. Kuinka tämä tavoite saavutetaan riippuu paljonkin lajin harrastajan kyvyistä heittää erilaisia heittoja.

Frisbeegolfissa, kuten myös “siinä toisessa” golffissa, jatkuva tavoitteellinen toiminta auttaa sinua lajissa eteenpäin. Hyvä toimintamalli on, että olet sitten puttaamassa, lähestymässä koria tai draivaamassa tiiauspaikalla, asetat heitolle tavoitteen mihin yrität saada kiekon ja millä lentoradalla. Alussa tavoite on esim. saada kiekko lentämään vakaasti keskelle väylää, jotta siitä on helppo jatkaa eteenpäin korille. Myöhemmin tavoitteenasi samalla väylällä on todennäköisesti heittää kiekko suoraan korille anhyzer-kulmassa, jotta saat todennäköisimmin kierrettyä oikealla olevat puut ja saat kiekon kääntymään korille päin etkä siitä poispäin lentoradan loppupuolella (tai saatat heittää myös tässä tilanteessa forehand-heiton).

Eli tavoite kirkkaana mielessä:

Kiekot

Frisbeegolf-kiekkoja on hyvin paljon erilaisia, koska valmistajiakin alkaa olemaan monia. Kiekkojen lento-ominaisuuksia kuvataan yleensa 4:llä lentonumerolla. Tätä mittaristoa käyttävät monet valmistajat mm. Innova. Kts. lentonumeroiden merkitykset esim. InnovaStoren sivuilta. Yksi kiekon perusominaisuuksista on sen lentonopeus, joka vaihtelee välillä 1-13. Kiekkojen päätyypit ovat seuraavat nopeuden mukaan:

  • Putteri (nopeus 1-3) – Käytetään pääasiassa putattaessa läheltä koria. Putterit ovat monipuolisimpia kiekkoja bägissäsi, koska sillä voi myös heittää lähestymiset sekä lyhyemmät draivit. Hyvä, omaan käteen sopiva putteri on pelisi paras ystävä!
  • Midari (nopeus 4-5) – Käytetään lähestymisheittoihin korille.
  • Väylädraiveri (nopeus 6-8) – Käytetään pidemmissä avauksissa, kun halutaan parempaa kontrollia eikä välttämättä niin pitkää pituutta kuin pituusdraiverit tarjoaisivat.
  • Pituusdraiveri (nopeus 9-…) – Pituusdraivereilla pyritään heittämään maksimaalisia pituuksia.

Hyviä tietolähteitä, joissa kiekkojen lento-ominaisuuksia voi tarkastella ja vertailla, on ainakin seuraavat  sivustot:

Flight analyzer – sivulla näkyy eri valmistajien kiekkojen lentonumerot sekä lentoradat. Asetuksissa voi säätää mittayksiköitä ja mikä vielä mielenkiintoisempaa myös heittonopeutta. Aloittelijalla heiton nopeus on luokkaa MA3. Huom! Huomaa kuinka nopeampi kätisillä heittäjillä (MA2-MA0) kiekot muuttuvat alivakaammiksi eli kiekkojen lentoradat kääntyvät oikealle (eli kääntyvät yli) eivätkä ne välttämättä palaa (feidaa) samaan linjaan heittäjän lähtöpisteen kanssa.

inFlight Guide – Samankaltainen sivusto kuin flight analyzer, mutta sisältää tarkempaa numeerista informaatiota lentoradoista. Huom! Matriisi-näkymällä saat hyvin vertailtua kiekkojen vakauksia/lentoratoja keskenään.

Kiekkoja hankittaessa aloittelevalle heittäjälle nämä seikat on hyvä huomioida:

  • On tärkeää, että hankit kiekkoja oman taitotasosi mukaan. Tämä edistää kehittymistäsi sekä tekee heittämisestä mielekästä, jopa hauskaa ;). Mikäli olet hankkinut liian vaativia kiekkoja (ts. tekniikkasi ei synnytä vielä tarpeeksi kiekon vaatimaa spinniä toimiakseen suunnitellusti) kiekko kaartaa voimakkaasti vasemmalle jo hyvinkin nopeasti, kun heität backhand-heiton.
  • Aloittelijan tulee käyttää riittävän alivakaita kiekkoja. Kiekot ovat sitä alivakaampia mitä pienempi kiekossa ilmoitettu turn (vakaus) lentonumeron arvo on ja mitä kevyempi kiekko on. (Lisäksi eri muovilaadut ovat keskenään vertailtuna alivakaampia.)
  • Toimiva ja yleisesti suositeltu tapa on ostaa yksi putteri, midari sekä väylädraiveri.
  • Pitäydy seuraavissa lentonumeroissa ensimmäisiä kiekkoja hankittaessa (eivät kosketa puttereita): speed (nopeus) >> alle 7, turn (vakaus) >> -2 tai vähemmän, fade (feidi) >> 2 tai vähemmän
  • Putterit kannattaa ostaa heti täysipainoisina eli n. 175g. Midarit kannattaa hankkia täysipainoisina tai melkein täysipainoisina (160g-175g). Väylädraiverit kannattaa hankkia jo kevyempinä (150-170g).
  • Naisille suosittelemme midareihin sekä väylädraivereihin ensialkuun kevyempiä kiekkoja 150-165g.

Heitot

Alla on eroteltuna teknisesti omanlaisensa perusheitot ja niiden yleiskuvaukset (aloittelijan kannattaa aloittaa backhand-heiton sekä puttaamisen opettelemisella):

  • Puttaaminen -
  • Backhand -
  • Forehand -
  • (Upsi) -

Yleisiä vinkkejä heittojen harjoitteluun

  1. Verryttele! Heitto on nopea repäisevä liike ja kun tekniikka ei ole vielä kunnossa mm. olkapää kipeytyy helposti.
  2. Keskity!
  3. Aseta tavoite mihin yrität heittää ja millä lentoradalla.
  4. Rento lihan on nopea! Vaikka pro-tason heittäjät irvistävätkin draiveja heittäessään, tämä ei tarkoita sitä, ettei käsi olisi rento heittäessä. Tulet huomaamaan esim. puttaamisessa, että rennolla liikkeellä heitot lähtevät suorempaan ja pidemmälle.
  5. Kiekko lentää pitkälle oikealla tekniikalla, eikä niinkään fyysisellä voimalla (varmaan tähänkin kyllä löytyy poikkeuksia…). Fyysisestä voimasta sekä lihaskunnosta on tietysti hyötyä lajia harrastaessa.
  6. Heitto tehdään koko vartalolla! Eli käden liike on vain osa kokonaisuutta, vaikkakin heiton tavoite on kiihdyttää käsi mahdollisimman nopeaksi.
  7. Katso videoita (ja yritä miettiä mitä niissä tehdään)! Mallioppiminen toimii frisbeegolffissa tiettyyn pisteeseen asti.

Perusvinkejä backhand-heiton harjoitteluun

Kun olet vastaa-alkaja, pyri ottamaan heitossasi ensin nämä asiat huomioon (oikeakätinen heittäjä heittää oikea kylki edellä):

  • Askeleet - Aloita heittäminen paikoiltaan ilman askelia.
  • Painonsiirto – Heittoon lähdettäessä paino on takajalalla 80% ja etujalalla 20%. Heiton lopussa prosentit ovat toisinpäin.
  • Kiihtyvä liike – Heitossa pyritään kiihtyvään liikkeeseen, jossa käden liike kiekon irroittamisen aikana on mahdollisimman nopea.
  • Heittolinjan suoruus - Kiekon liikkeen tulee olla kokonaisuudessaan mahdollisimman suora heiton aikana ja mennä läheltä rintakehää.
  • Ranne - Pidä ranne (sivuttaissuunnassa) suorana koko heiton ajan. Ranteen sisäänpäin kääntäminen lähtötilanteessa tai ulospäin kääntäminen heiton lopussa heikentää lopputulosta (kontrolli heikkenee vaikkakin voimaa saattaa tulla varsinkin aluksi hieman enemmän).
  • Kiekon kulma - Kun pidät kiekosta kiinni, peukalon tulee olla käsivarren linjan tasalla tai jopa sen alapuolella. Ts. paina rannetta hieman alaspäin, jotta kiekko on kädessäsi vaakatasossa, jotta se ei lähde lentämään ylöspäin heitettäessä.
  • Rentous - Käsi toimii ruoskana ja sinkoaa kiekon matkaan. Jos heitto on rento, se ei tunnu pakotetulta.

Heitoissa on mukana myös seuraavat asiat:

  • Vartalon kierto – Heitossa lantio sekä ylävartalo kierrähtää tukijalan ympäri eli puhutaan heiton läpiviennistä. Älä niinkään mieti taaksevientiä (tai sen pituutta) vaan sitä kuinka “viet heiton läpi”. Tämä on paljon tärkeämpää voimantuoton sekä kontrollin saavuttamiseksi. Mikäli tuntuu, että läpivienti ei onnistu, kokeile lyhentää taaksevientiä.
  • Askeleet - Kun heittäminen alkaa sujumaan paikoiltaa, voit alkaa harkitsemaan ristiaskeleen harjoittelua.

Alla on listattuna videoita, jotka kertovat loistavia pointteja backhand-heiton opetteluun/harjoitteluun:

Erityisesti tällä videolla alkaen n. 9.40 kohdasta eritellään backhand-heiton osat:

Perusvinkkejä puuttaamisen harjoitteluun

On olemassa kaksi eri puttaamistyyliä: spin-puttaaminen sekä push-puttaaminen, joista jälkimmäinen on varsinkin aloittelijoiden keskuudessa yleisempi. Puttaamisessa on tietyt perusasiat, jotka selviävät alla olevilta videoilta, mutta kuten niistäkin huomaa, pelaajat puttaavat hyvinkin eri tavoilla ja otteilla. Tärkeintä on löytää itselle sopiva, rennon tuntuinen puttitapa, joka mahdollistaa luottamuksen syntymisen omaan puttaamiseen.

Perustermit

Frisbeegolffaajien eli fribaajien keskusteluissa kuulet enemmän tai vähemmän suomalaisia sekä englannista lainattuja ilmauksia. Jotta pääset nopeasti kärryille mistä he puhuvat, katso seuraava lista läp:

(Heittoihin liittyvät sanat on ajateltu oikeakätisen backhand-heiton näkökulmasta)

Hyssä (hyzer) – Kiekon heittokulma, jossa heiton irtaantuessa kädestä kiekko on // -suuntaisessa kulmassa takaapäin katsottaessa eli sen vasen sivu on oikeaa alempana ja kiekko kaartaa vasemmalle.

Annukka (anhyzer) – Kiekon heittokulma, jossa heiton irtaantuessa kädestä kiekko on \ -suuntaisessa kulmassa takaapäin katsottaessa eli sen oikea sivu on vasempaa alempana ja kiekko kaartaa oikealle Huom! Alivakaus on eri asia kuin annukka.

Alivakaa kiekko – Mikäli kiekko on heittäjälle alivakaa, oikeakätistä backhand heittoa heitettäessä kiekko lentää ensin hetken suoraan ja kaartaa sitten oikealle (ja mahdollisesti kääntyy takaisin vasemmalle eli feidaa). Mikäli kiekko on riittävän/liian alivakaa, kiekko jatkaa lentoaan oikealle lentoradansa loppuun asti ja voi muuttua rolleriksi. Alivakaat kiekot antavat aloittelijoille lisämetrejä heittoihin.

Ylikääntyvä kiekko – Mikäli kiekko on heittäjälle alivakaa ja se kaartaa oikealle heitettäessä, voidaan sanoa, että kiekko kääntyy yli.

Ylivakaa kiekko – Mikäli kiekko on heittäjälle ylivakaa, suoraan ilman annukkaa tai hyssää heitettynä kiekko ei missään lentoratansa vaiheessa merkittävästi kaarra oikealle eli käänny yli vaan lentää suoraan ja feidaa lopuksi. Ylivakaassa kiekossa on yleensä kova feidi ja ne eivät ole niin herkkä tuulelle.

Vakaa kiekko – Kovaakin heitettäessä kiekko ei käännä yli. Riippuu kiekon feidistä kuinka jyrkästi se kääntyy vasemmalle lopuksi.

Tässä vaiheessa on hyvä mainita, että onko kiekko alivakaa heittäjälle riippuu täysin heittäjän teknisestä osaamisesta. Eli aloittelijalle alivakaaksikin ilmoitettu kiekko voi olla liian vakaa/ylivakaa. Alivakaudella tavallaan kompensoidaan heikompaa heittotekniikkaa ja kiekko saadaan lentämään pidemmälle.

Kun nyt tuli mahdollisuus niin jatketaan vielä termeillä kikkailua. Eli kovakätisille heittäjille monetkin vakaiksi ilmoitetut kiekot voivat olla liian alivakaita, jolloin he heittävät kiekkoa hyssänä, jotta saavat kiekon lentämään pidemmälle suoraan ilman, että kiekko kääntää liikaa yli. Kun olet ymmärtänyt ja sisäistänyt edeltävän lauseen olet jo pitkällä frisbeegolffissa ;)

Feidata – Kiekon luonnolliseen lentorataan kuuluu lopuksi vasemmalle kääntyminen eli feidaaminen. Ylivakaassa kiekossa on yleensa kova feidi.

Fore! – Eli (lausuttuna FOOOOOOORR!) on varoitus, joka huudetaan, kun kiekko lentää lähelle tai päin lähellä olevia.

Mikäli kuulemasi termi ei löytynyt tältä listasta, jatka etsimistä frisbeegolfliiton sivuilta.